Migrän.. :(

Idag sjukskrev jag mig eftersom jag fick en kraftig "klassisk" migrän på väg till jobbet. Jag har migrän från och till och har haft det i nästan hela mitt liv. Ibland kan det ta år innan jag får det och i vissa fall dock väldigt sällan kan jag ha det flera gånger i veckan. Denna gång var den kraftig, det tog ca fem timmar innan det började släppa oftast tar det max ett par timmar, men huvudvärken kan hålla i sig ett par dagar.
När det väl släppte åkte jag hem till min bästa vän och hennes kille och frossade i tacos och glass till en konstig fransk svartvit film, tragikomisk minimalistisk humor.. inte min typ av film. Men nu är jag hemma igen och ska upp och jobba i mörn.
Nu är det inte långt kvar till min semester :) hoppas bara att vädret vänder.


Fakta om migrän

Migrän är en typ av kraftig huvudvärk som kommer i anfall. För det mesta är värken pulserande och sitter i ena halvan av huvudet. Ofta blir man också illamående och det är inte ovanligt att man kräks. Huvudvärken varar för det mesta mellan 12 och 24 timmar.

Migrän förekommer i alla åldrar men det är ovanligt att man har sitt första anfall efter 50 års ålder. Sjukdomen är vanligare hos kvinnor än hos män.

Det finns två huvudtyper av migrän, med eller utan aura.

Migrän med aura kallades tidigare klassisk migrän. Anfall av den här typen inleds med något som kallas aura. Den vanligaste är synstörningar, oftast som zick-zackmönster i delar av synfältet. Man kan även ha andra aurafenomen som domningar i ena ansiktshalvan eller i halva tungan, till exempel. Andra ovanliga aurafenomen kan vara förlamningssymptom eller talstörningar. Auran släpper för det mesta inom 10 till 30 minuter och följs då av själva migränhuvudvärken.

Man vet inte exakt vad som orsaker migrän, men man vet att vissa blodkärl i hjärnan drar ihop sig för att därefter utvidga sig under loppet av ett anfall. Huvudvärken uppträder då blodkärlen utvidgar sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0