Livsstil

"Om jag skulle ta och göra en lista på vad jag behöver för att leva. Då skulle jag nog skriva: Min familj, min hälsa, mat och vatten. Men samtidigt som jag skriver "min familj" tänker jag på alla som såg sina kära spolas bort av tsunamin. Dom som förlorade sina älskade på alla orättvisa och förfärliga sätt man kan, och vaknar nästa dag till ett helvetes värld av vitglödad smärta. Men dom vaknar. Livet forsätter envist att pulsera.
Och när jag skriver hälsa så vet jag att den bara är en förutsättning tills den går förlorad och då får man göra på något annat sätt. Lära om, prioritera, finna sig. Och fortsätta att leva. Och vad mat och vatten betyder i sin enklaste och mest basalt livsbehållande form har jag aldrig behövt uppleva. Så bortskämd är jag i mitt överflöd.

Sanningen är att vad jag behöver för att leva är nästan ingenting. Men vad jag behöver för att leva ett sånt liv som jag vill, förändras i en sådan hastighet att jag inte ens hinner skärskåda mina egna behov. Vad jag behöver idag är kanske något annat än vad jag behöver imorgon. Det är en karta utan gränser. Ofta tycker jag mig behöva helt motstridiga saker. Fler upplevelser och mer vila. Samtidigt. Mer spontanitet och mer tid för eftertanke.
Mer och mindre. Fler och färre. Ingen ordning men min egen stillösa blandning. Livsstil är ett ord i tiden. Hur jag än försöker så förstår jag inte vad det betyder. Jag hajar inte konceptet som man säger. Lokaltidningen annonserar för en livsstilsbutik för barn. Den verkar sälja barnkläder och leksaker. Ändå är det tydligen inte en leksaksaffär eller klädaffär. I den här butiken får man mer än dom skor och studsbollar man har köpt. Mervärde heter det visst. Mervärdet i barnens egen livsstilsbutik är förmodlingen en liten osynlig försäkran om att man är inne, cool och rätt. Och att skorna och studsbollarna kan matchas med livets alla beståndsdelar till en stilfull helhet. Men är beståndsdelarna i ett meningsfullt liv möjliga att montera ihop ur en låda färgsorterat lego? Är dom ens möjliga att köpa? Coolhetsförsäkringen må vara osynlig men den är inte gratis.
För att förstå att man har fått den betalar man lite extra för det man faktiskt kan se. Naturen verkar ha utrustat oss med en fantastisk förmåga att hitta på skit vi tror att vi behöver. Man kan se framför sig hur Gud programmerar in ett litet skämt för att vi inte skulle bli gudomliga i vårt skapande. "Så fort dom inte är upptagna med sin överlevnad ska dom hitta på en massa meningslösa saker som dom tror kan ha verklig betydelse till exempel plasmaskärm, äggkokare och hot tub. Sen ska dom hitta på ord som förklarar varför det är viktigt att köpa grejer på ett sätt som gör att man känner sig mindervärdig om man låter bli. Det håller dom nog sysselsatta i några miljoner år."
Livsstil. Oj, vad dom måste skratta där uppe.

Kopia av författaren Pernilla Glasers Krönika.

Kommentarer
Postat av: KimJ

Ha en trevlig dag! Kram KimJ

2007-11-27 @ 13:08:36
URL: http://Kimj.blogg.se
Postat av: Emma

bra skrivet! ha en trevlig dag! =)

2007-11-27 @ 13:33:21
URL: http://thabojan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0